Wednesday 5 January 2011

Jaipur





























































Jaipur är huvudstaden i Rajasthan och har ca 2,5 miljoner invånare. Det kallas för den rosa staden pga att alla fasader i den gamla delen av staden har en rosa puts.
Mitt första intryck av Jaipur var kaos! Att komma ut på gatan för första gången gjorde mig helt yr... Alla ska fram, och fort, bilar, auto-rickshaws, cykeltaxis, kor och människor släpandes på flak. Några trafikregler verkar inte existera, istället tutar alla helt hysteriskt (senare märkte jag att de tutar av bara farten även om inte någon är i närheten). Jag trodde jag skulle få tinnitus tio gånger värre.
Jaipur har framförallt ett flertal tempel och bazargator att besöka. Jag har vid Monkey temple uppe på ett berg med en fantastisk utsikt över staden och i Hawa Mahal nere i staden med jättefin och utsmyckad arkitektur. De olika bazargatorna har sin specialité, den ena kryddor, den andra köksredskap etc. Om man får möjlighet ska man absolut gå upp på ett av hustaken. Det är så fint och häftigt att ha hela staden precis under sig!

No comments:

Post a Comment