Monday 17 January 2011

Amritsar
















































Amritsar ligger i nordvästra delen av Indien och gränsar till Pakistan. Staden har ca 1 miljon invånare och är Sikhernas heliga stad. Här ligger nämligen Golden Temple, täckt av 750kg rent guld, och människor vallfärdar hit för att få se det. Först måste man lämna in sina skor på utsidan, gå genom ett vattenbad och täcka huvudet för att få gå in i det heliga området innanför murarna. Här  badar män i det heliga vattnet som omringar templet, människor sitter och ber, slänger sig ner och kysser marken. En smal passage går över vattnet i poolen och över till templet. Här trängs männsikor som galningar för att komma fram. Jag köar i ca 1,5 timme för att komma in här... Jag funderade länge på om det verkligen var värt det, men när man kommit en bit gick det inte att gå bakåt heller, så det var bara att stå kvar. Väl framme kändes det som om jag var omringad av en sekt... Människor blev helt galna, slängde sig och kysste golvet, slängde in pengar till någon man som satt och läste den heliga boken m.m. Är man ändå där är det absolut värt kön för att komma in i templet. Det är otroligt pampigt med två våningar med väggar och tak i ornamenterat guld, stora kristallkronor och guldspiror på taket.
Jag besökte även Silver Temple, som var täckt av guld på utsidan, men prytt av silver på insidan. Det påminde väldigt mycket om Golden Temple på utsidan, men var inte alls lika pampigt och påkostat. Här var det konstigt nog nästan inte en människa.
Sedan åkte jag ut till gränsen till Pakistan för att se det berömda Border Bravado, en sermoni varje solnedgång när de stänger för dagen. Här var det ännu mer hysteriskt med trängsel och massor av människor. Det lilla jag såg var absolut inget häftigt och jag anser inte att det är värt att åka dit.
Det som gör Amritsar värt att besöka är Golden Temple, men jag tycker inte att det är värt att åka dit om man inte är i närheten.

No comments:

Post a Comment