Monday 10 January 2011

Going By Bus

























Oftast flög jag mellan de olika destinationerna eftersom det är så långa avstånd i Indien, men i Rajasthan och från Rajasthan till Agra åkte jag buss. Buss ska tydligen vara bättre än tåg i Rajasthan och det är ofta förseningar på tågen kvällstid pga dimma på vintern.
Först åkte jag buss mellan Jaipur och Pushkar, men det har jag inga bilder ifrån. De två översta bilderna är från bussen mellan Ajmer (fick åka en annan buss först, från Pushkar till Ajmer) och Udaipur. Den resan tog ca 7 tim. Där tyckte jag var dålig standard, men det blev betydligt värre på bussen (nedersta bilden) mellan Udaipur och Agra. Den resan skulle ta 13 tim, men tig 16!
Jag hade som tur va bokat en liggplats, där skulle dessutom ryggsäcken få plats också. Kul att sitta med den i knät annars... Liggslafen va ca 50cm bred, i första bussen med en skjutdörr för, men i den andra endast ett draperi. Med bussen slumpandes fram på de håliga vägarna fick man verkligen passa sig för att inte studsa ner... Satt jag upp slog jag huvudet i taket.
Golvet va täckt med jutesäckar med grejer som skulle transporteras, så dem fick man klampa över för att komma fram. Senare åkte en låda i golvet och så var det glassplitter också. Det var nästan bara indien på bussarna, så man blev rejält uttittad. De hade livliga diskussioner, spelade musik på mobilderna och rökte.
På natten var det riktigt kallt, det blåste in mellan rutorna. När det var som kallast kom det rök ur munnen när jag andades... Så sova va inte att tänka på, både pga kylan och för att inte ramla ner.
Toalett fanns heller inte på bussarna. När jag frågade efter det pekade dem ut på gatan. Jag gick ut, såg ingen, gick in igen. Han pekade ut på gatan igen. Han menade verkligen PÅ GATAN, bland alla människor, djur och bilar... Otänkbart!
På första bussen höll jag på att få sällskap också. En av killaran som jobbade på bussen drog upp skjutdörren när jag förstökte sova. Han ville att jag skulle pussa hans hand, tog på min arm och klättrade nästan i genom den lilla öppningen. Jag fick trycka ut honom och dra för, fy!

Att åka buss i Indien är verkligen inte det bekvämaste alternativet, men garanterat en upplevelse man kommer ihåg!

No comments:

Post a Comment