Friday 24 December 2010

From Rajasthan To Uttar Pradesh To Punjab

Jaipur



 












Efter Goa flog jag vidare till Jaipur med en mallanlandning i Mumbai. Jag stannade i Rajasthans smatt kaotiska huvudstad i 2 dagar. Det galler att titta sig for nar man gar, trafiken ar den galnaste jag nagonsin sett... Folk tutar och tutar, inget annat galler. Det finns fullt med sma bazar gator i den gamla delen av staden, den rosa staden, med bl.a. skinnskor med en uppatsnurr dar fram (speciellt for Rajasthan). Det finns overlag mycker hantverk att handla har, skulpturer, silver och tyger, massor med fint! 
Allt kanns valdigt smutsigt och hetsigt (man blir nastan yr). De tycker sjalva att staden ar valdigt ren, sa det ska bli intressant att se skillnaden till Delhi.
Pushkar















Efter Jaipur hade jag tankt ta en buss direkt till Udaipur, men blev overtalad att lagga en av de dagarna i Pushkar. Detta ar en liten stad som omringar en liten sjo som ar helig. Man maste ta av sig skorna om man ska ga ner till den och det ar inte tillatet att ta kort. Valdigt tidigt pa morgonen spelas tempelmusik i sakert en timme over hela staden och har finns att av valdigt fa Brahma tempel.
Vyn over sjon ar slaende, speciellt i solnedgangen! Bakom sjon slingrar sig smala grander med sma affarer med fantastiskt hantverk! Har skulle man kunna handla hur mycket som helst, i alla fall borde man ha sparat sig tills man kom hit. Har finns de unika och mer speciella sakerna. Kopte en vaska som ar gjord av 2st pakistanska drakter med gamla mynt pa, superlacker :)!

Udaipur
Efter en dag i Pushkar tog jag kvallsbussen till Udaipur, med ett byte i Ajmer. Dar blev jag intryckt i en redan overfull Rishaw, vilket innebar att jag fick sitta i knat pa en stackars tjej och min ryggsack i knat pa de andra. Med krampaktigt tag om takracket och endast tarna som stod akte vi sahar i sakert 2 kilometer innan vi blev vidare slussade till ratt bussar. Att aka buss i Indien ar verkligen en upplevelse som jag far beratta mer om sedan... Kl. 5 pa morgonen checkade jag in for att forsoka sova 3 timmar. Darefter besokte jag City Palace och akte ut pa den konstgjorde sjon och kollade pa de 2 palatsen ute i sjon. Det verkar aven finnas enhel del fint hantverk att handla har ocksa. Sedan hann jag med att bli handspadd innan jag hamtade upp vaskan for att ta ytterliggare en nattbuss, nu till Agra . 

Agra














Efter 16 timmar pa en 50cm bred overslaf (med endast ett draperi framfor och stor risk for att ramla ner) pa en skumpande buss med nastintill bara indier, utan taolett och endast nagra plusgrader (tidigt pa morgonen rok det t.o.m. nar jag andades) jag imorse till Agra. Har far jag reda pa att Taj Mahal (som var mitt huvudmal har) haller stangt pa fredagar, sa idag har jag istallet besokt Agra Fort, Baby Taj, Chini-Ka-Rauza och kollat pa Taj Mahal fran andra sidan floden. Som tur ar oppnar Taj mahal kl.6 imorgon bitti, sa da hinner jag med det ocksa innan jag maste aka till flygplatsen for att aka vidare till Amritsar. Ska bli sa haftigt att se det pampiga palatset pa riktigt inuti ocksa!

Sa de senaste dagarna har varit valdigt hektiska med endast en dag pa varje stalle (varfor ar jag alltid en san tidsoptimist :) ?). Kommer nog inte vara den piggaste nar jag kommer hem, vissa aker pa semester for att vila upp sig men andra gor tydligen tvartom... Det har ar i alla fall en av de haftigaste resorna jag har gjort med massor av upplevelser! Jag bade gillar och ogillar hur det ar har, men det ar det som gor att jag alskar det!!!

OBS! Dessa bilder ar inte mina, har inte fatt med mig nagon overforingssladd... Manga fina bilder kommer att komma upp har nar jag kommer hem igen.

2 comments:

  1. Always very lovely photos, thanks and Happy New Year from France, soon, JPaul

    ReplyDelete
  2. Thank you very much! I´m glad to hear that you like my pictures. I´m updating the blog with lots of more beautiful pictures from India during this week. All taken by me.
    Happy 2011 to you too :)!
    /Jennifer

    ReplyDelete